רח' איינשטיין 40, מגדל קניון רמת אביב, קומה 3, תל-אביב

טיפולים עבור ליכן פלנוס עורי: סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה

Lihi Atzmony 1Ofer Reiter 1Emmilia Hodak 1 2Michael Gdalevich 3Daniel Mimouni 4 5

רקע: ליכן פלנוס עורי (CLP) הוא מחלת עור דלקתית. מהלכה הכרוני והחוזר, והנסיגה הספונטנית שלה לעיתים קרובות, מקשים על הערכת יעילות הטיפול.

מטרה: להעריך את היעילות של שיטות הטיפול הזמינות עבור CLP.

מקורות נתונים: PubMed, Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL), רישום ClinicalTrials.gov.

שיטות: ביצענו סקירה שיטתית של הספרות הנוכחית. נכללו כל הניסויים הקליניים מבוקרים אקראיים, מחקרי מקרה-ביקורת לא אקראיים ומחקרי עוקבה עם יותר מזרוע טיפול אחת. התוצאות העיקריות היו תגובה מלאה וזמן להשגת תגובה מלאה. התוצאות המשניות היו תגובה חלקית, הישנות, זמן להישנות, הפחתת הגירוד, שיעור האירועים השליליים והפסקת הטיפול עקב אירועים שליליים.

סינתזת נתונים: 16 מחקרים עמדו בקריטריוני הכללה, מתוכם 11 היו ניסויים קליניים מבוקרים אקראיים. לרוב הניסויים היה גודל מדגם קטן. במחקרים הבודדים בהם נכללו וריאנטים שאינם ליקן פלנוס כללי או קלאסי, לא ניתן היה לנתח אותם בנפרד. איכות גוף הראיות נעה בין נמוכה מאוד למתונה. אציטרטינואין, סולפאסלזין וגריזאופולבין נקשרו עם שיעורי תגובה כלליים מוגברים בהשוואה לפלצבו. קרינת UVB צרת פס (NBUVB) הייתה יעילה יותר מפרדניזולון במינון נמוך למשך 6 שבועות בהשגת תגובה מלאה, ופרדניזולון היה יעיל יותר מאשר אוקספרין. הידרוקסיקלורוקין הייתה יעילה יותר מגריזאופולבין בהשגת תגובה כללית. למשחת בטאמתזון ולראט 0.1% הייתה יעילות דומה למשחת קלציפוטריול. מתوترקסט היה יעיל, עם הבדל לא מובהק בשיעור התגובה המלא בהשוואה לבטאמתזון דרך הפה. בניסויים מבוקרים לא אקראיים, פוטוכמותרפיה של פסורלן פומי פלוס קרינת UVA (PUVA) הייתה יעילה כמו אמבט PUVA ו-NBUVB. חשיפה לשמש פלוס פסורלן (PUVASOL) וקצפת בטאמתזון דיפרופיונאט 0.05% היו יעילות יחסית לקורס קצר של מטרונידזול דרך הפה.

מסקנות: קיימות מספר אפשרויות טיפול יעילות עבור CLP. נדרשים מחקרים נוספים מעוצבים היטב כדי לחקור את היעילות של גלוקוקורטיקואידים מקומיים – טיפול הקו הראשון הנוכחי – וכן שיטות טיפול אחרות, ואת הטיפול בווריאנטים שונים של CLP.

Share the Post:

פרסומים אחרונים

זקוקים לטיפול? צריכים הכוונה?

מלאו פרטים או התקשרו. ואחזור אליכם בהקדם

אשמח לעזור

דילוג לתוכן